Werken aan de weg

In mijn laatste week als loco staat een groot project op het programma. Het Quackplein gaat op de schop en moet drie dagen volledig dicht. Alle bussen moeten een andere route kiezen, de Tunnelweg is afgesloten en ook via de Kronenburgersingel is Nijmegen West onbereikbaar. In het hart van de stad missen we zo een vitale schakel in ons wegennet. Hoe zal dat gaan? Blijft het verkeer doorstromen? Is de stad nog bereikbaar en kunnen, met de maatregelen die we genomen hebben, de duizenden bewoners en bedrijven in het westen van de stad nog wel hun stadsdeel in of uit?

Er is een uitgebreid draaiboek gemaakt voor deze drie dagen. Omleidingsroutes zijn met tijdelijke borden aangegeven. Er werden 17.000 flyers verspreid. Er was overleg met bedrijven en bewoners en op de afdeling mobiliteit zijn ‘alle verloven ingetrokken’. De plannen zien er goed uit maar werkt het ook. Het is spannend voor alle betrokkenen als we dinsdagmiddag alles nog eens goed met elkaar doornemen en afspraken maken hoe de communicatie geco√∂rdineerd wordt.

Ik word van uur tot uur op de hoogte gehouden. De spits van dinsdagochtend is de eerste test. Om 8.30 ben ik ter plaatse om zelf te zien wat er in de nacht al gedaan is. Het hele plein staat vol met vrachtwagens en graafmachines en het grootste deel van het asfalt is er al uit. Bij het Keizer Karelplein staan verkeersregelaars. Philip, een van hen, vertelt mij dat ze met name op fietsers letten die zich weinig van borden en lichten aantrekken, en overal langs en tussendoor willen schieten.

De verkeersmanagement centrale is het hart van de operatie de komende dagen, en de berichten over de ochtendspits klinken goed. Geen grote opstoppingen en het met de hand regelen van de verkeerslichten op drukken kruispunten werkt heel goed.

Het lijkt er in de loop van de dag op dat we de juiste maatregelen hebben genomen. De gratis treinkaartjes in Wychen en Dukenburg (800 op de eerste dag al), vinden gretig aftrek. Ook op donderdag en vrijdag is het beeld rustig. Het mooie weer heeft mogelijk meer mensen verleid om de fiets te nemen, en kennelijk hebben de automobilisten geanticipeerd op de situatie.

Geen calamiteiten dus bij dit grote project in het hart van de stad. Complimenten voor alle betrokkenen zijn op zijn plaats. Heel mooi teamwerk. In het ‘Slotje van de Baron’ bieden ondernemers in de buurt van het Neerbosscheplein, aan de werknemers aan dat plein, taart aan omdat ze zo blij zijn met de voortgang en de plezierige manier waarop het werk verloopt. Sympathieke actie. Dank ook voor het geduld van de mensen in Nijmegen west en alle ondernemers.

Goede voorbereiding, teamwork en nauwkeurig monitoren hebben hun vruchten afgeworpen. Ik kan rustig het mooie weekend in, in de wetenschap dat we weer een deel van de infrastructuur hebben vernieuwd waar de hele stad, ondernemers en inwoners van kunnen profiteren.