Parkeren in Nijmegen

Het jaar begint goed. Plezierige jaarwisseling en nog een weekje vrij. Tenminste dat verwacht ik als de klok twaalf slaat en 2012 begint. De werkelijkheid is anders. In december was het nog gelukt alle nieuwe parkeerautomaten te plaatsen en, naar ik aannam, ook in bedrijf te hebben. De datum van 1 januari was cruciaal omdat op die datum het ‘nieuwe pinnen’ is ingegaan. De pinpas met de magneetstrip werkt dan niet meer en de nieuwe automaten moeten dan werken.

De automaten zijn ook het neusje van de zalm qua duurzaamheid. Ze werken helemaal op zonne-energie, en hoeven dus niet gekoppeld te worden aan het elektriciteitsnet. De accu in de apparaten is ook groot genoeg om ze een aantal weken zonder energie te laten functioneren.

Dat klinkt allemaal mooi, en dat zou het ook zijn, ware het niet dat door een storing in de software er al snel signalen komen dat sommige automaten niet naar behoren werken. In de loop van de week wordt het probleem niet minder, maar eerder groter.

Extra specialisten uit Frankrijk, waar de meters vandaan komen, en vele monteurs van de leverancier zijn dag en nacht aan het werk op de problemen op te sporen en te verhelpen. Op vrijdag 6 januari zijn de storingen zo groot dat het niet verantwoord is om parkeergelden te heffen, en besluiten we om het parkeren in Nijmegen, buiten de garages, voorlopig gratis te maken. Binnen de kortste keren hangen alle media aan de lijn. Sommige media interpreteren onze oproep aan personeel van de winkels in de binnenstad om nu niet opeens met de auto naar stad te komen, en het advies om op de (ook gratis) P+R Waalsprinter te parkeren, wel erg ruim. Zo zouden we mensen afraden om dat weekend naar Nijmegen te komen omdat we vanwege de enorme toeloop van gratis parkeerders een verkeerschaos zouden verwachten. Jammer dat ze dit menen te moeten melden. Gelukkig valt het in de praktijk met de chaos wel mee. De garages (waar je gewoon moet betalen) lopen goed vol en de winkeliers hebben het drukker dan normaal tijdens het eerste weekend na de kerstvakantie.

Ondertussen maken de medewerkers van ons parkeerbedrijf en de leverancier van de automaten overuren om de problemen met de automaten zo snel mogelijk te verhelpen. Geleidelijk worden de berichten over de voortgang gunstiger en lijkt het er op dat het tweede weekend van januari de automaten voor het merendeel naar behoren functioneren. Vrijdagmiddag kunnen we daarom het besluit nemen dat vanaf zaterdag 14 januari weer gewoon betaald moet worden. Wel zullen we coulant omgaan met mensen die geparkeerd staan bij een automaat die nog niet is gerepareerd.

Inmiddels zijn we ruim twee weken verder en zijn de grootste problemen verholpen. De leverancier moet nog steeds een aantal automaten repareren, maar de meeste apparaten werken nu naar behoren. Wel worden er de komende tijd nog een aantal kleinere zaken verbeterd. Zo kan onder andere de bediening van de aanraakschermen een stuk eenvoudiger. Waar mensen ook aan moeten wennen is het invoeren van het kenteken van de auto. Het invoeren van je kenteken is op termijn makkelijker voor zowel de parkeerder als de mensen van Toezicht. Je hoeft straks als parkeerder namelijk geen parkeerticket meer in je auto te leggen als je bij de automaat hebt betaald. Je kenteken staat namelijk tijdelijk (voor de duur dat je hebt betaald) en ivm de privacy ook gecodeerd aangemeld in de database van Toezicht. Tegelijkertijd kan Burau Toezicht met een nieuw scanapparaat straks veel sneller en makkelijker controleren of elke automobilist parkeergeld heeft betaald.

Hetzelfde principe hanteren we overigens al met gsm-parkeren. Het mooie daarvan is dat je ook nog eens achteraf en per minuut betaalt. Realtime dus. We gaan dit de komende maanden flink promoten.

13 reacties op “Parkeren in Nijmegen”

  1. Gerard Poels zegt:

    Dat GSM parkeren heeft ook nog zo zijn hobbels: Vorige week geparkeerd met mijn parkmobile account. Het gevolg was een waarschuwing van de parkeer controleurs onder mijn ruitenwisser met de melding dat ik geen geldig kaartje in de auto had (!?) Dat niet hebben van mijn kaartje lijkt mij logisch bij GSM parkeren. En ik heb van mijn parkeeractie een bevestiging en een betaalopdracht.
    Bij navraag bij handhaving: “Oh, dan zullen ze hun apparaatjes niet bij zich gehad hebben.”
    Ik denk dat er dus ook nog wat analoge zaken ontstoort moeten worden…

  2. G. Hamers zegt:

    Nergens in dit stuk wordt ook maar enigzins de hand in eigen boezem gestoken. Iedereen is verantwoordelijk, behalve de verantwoordelijke zelf. Precies, u, meneer Beerten. Nee, de leverancier, de media, de software. Onzin. U, bent verantwoordelijk. Het zou u sieren de verantwoordelijkheid voor dit ongekende debacle op u te nemen, en derhalve z.s.m. te vertrekken, en daarbij af te zien van uw wachtgeld regeling. Er zijn in Nijmegen nog wat gastheren nodig om aan parkeerders de nieuwe palen uit te leggen. Wellicht is dat een carriere idee voor u. Deze schandalige vertoning heeft al veel te veel gekost. En de politiek zich maar afvragen waarom er steeds minder vertrouwen in de politiek is. Ik zal het u vertellen. Het komt door blunders zoals deze waarvoor de verantwoordelijkheid door u niet wordt genomen.

  3. React zegt:

    Wat een goedpraterij…

    Heel erg duurzaam, oude goedwerkende meters vervangen door niet werkende meters. Kan me trouwens ook niet voorstellen dat de oude meters van die grote stroomgebruikers zijn. Dus productie en plaatsing van de nieuwe meters zal meer kosten dan de duurzaamheid van de nieuwe ooit zal opbrengen.

    En afgelopen zonderdag nog 15min in de rij gestaan voor een automaat met 5 wachtende voor mij, en dat voor een “goed” werkende automaat. Dat is toch zeker wel beschamend…

  4. k schook zegt:

    Wel grappig om te horen dat dat kleine zonne-paneeltje niet genoeg stroom levert.je zou op voorhand op gevoel al zeggen dat een paneel met formaat Ipad niet genoeg prik levert voor een mobiel pin apparaat/klein computertje/beeldscherm…. zonne opladers voor een telefoon met het zelfde formaat doen over een mobiel opladen zo’n 8 uur. wedden dat er ook nu geen koppen rollen

  5. Jay zegt:

    Ik ga mijn kenteken NIET invoeren.
    Dit soort stasi-praktijken wil ik niet in Nederland.
    Bovendien is het te belachelijk voor woorden dat ik er 5 minuten over doe om een kaartje uit die paal te halen. En ik ben geen noob.
    Ik vermoed dat een bejaarde huilend wegloopt na 10 minuten. En iedereen die erachter staat te wachten ook.
    Ik parkeer dus niet meer in Nijmegen en ga voortaan winkelen in Kleve en Kranenburg.
    Daar kost het geen 3 Euro per uur en de extra reiskosten wegen niet op tegen de ellende van de nieuwe palen.

  6. parkeer ellende zegt:

    van de week reden de vrachtwagens met de oude palen naar de oudijzerboer,mischien wat overhaast…

  7. Erwin zegt:

    Henk,

    Democratie bestaat niet. Ik neem aan dat u dat al wist. Tenslotte bent u de gene die NIET naar de burgers luistert.
    Wanneer komt u uw je beloftes na?

    -Enquête houden als u dat beloofd.
    -Na 3 maanden de componistenbuurt evalueren
    -Parkeer automaten doen het nog steeds niet in het centrum.

    Wordt het niet eens tijd om beloftes na te komen, te luisteren naar burgers en op te stappen?
    Waarom wij wel aan de wet houden en u niet?

  8. Marc zegt:

    Geachte heer Beerten,

    Van uw berichtgeving word ik werkelijk waar misselijk, beseft u zich wel dat u en uw collega’s voor ontzettend veel frustratie en irritatie onder de inwoners van Nijmegen zorgen?

    Het parkeerbeleid, waaronder de vervanging van de parkeerautomaten en de uitbreiding van tijden voor het betaald parkeren zijn werkelijk waar een grote aanfluiting.

    Het is betreurenswaardig om te zien dat u hier geen verantwoordelijkheid voor durft te nemen. Iedereen had u kunnen vertellen dat de nieuwe parkeerautomaten niet gebruikersvriendelijk zijn, het lijkt er sterk op dat u verzuimd heeft om een goede acceptatietest uit te laten voeren.
    Indien deze had plaatsgevonden was van meets af aan duidelijk geweest dat deze automaten niet gebruikersvriendelijk zijn, en eventueel na aanpassingen ooit kunnen worden!

    Als inwoner van Nijmegen en burger van Nederland verwacht ik bij doorvoering van veranderingen een duidelijk merkbare verbetering. Immers betalen wij met zijn allen daar belasting voor. Helaas moet ik concluderen dat de verantwoordelijken gemeenschapsgeld liever verspillen dan dat het efficient wordt gespendeerd.

    U praat over parkeren en emoties en dat mensen moeite hebben met veranderen. Nou meneer Beerten, ik moet u daar gelijk in geven.
    Als veranderingen slecht gemanaged en opgelegd worden dan is het ook terecht dat mensen daar moeite mee hebben. De emotie ebt uiteindelijk wel weg zegt u, waarom? Omdat het te laat is om het nog terug te draaien natuurlijk!

    U kunt het mooi verwoorden maar uw verhaal getuigt van onvermogen. Naar mijn mening is een goed uitgevoerde verandering een verandering die een positieve bijdrage heeft geleverd met minimale impact en frustratie. Als ik u was zou ik inderdaad behoorlijk emotioneel worden van deze wanprestaties.

    Denkt u overigens echt dat uitbreiding van de tijden voor het betaald parkeren de inwoners van Nijmegen helpt? Om u uit de droom te helpen, de straten van het centrum van Nijmegen staan tijdens het betaald parkeren bom vol. En waarrempel, buiten de betaalde parkeertijden zijn er voldoende parkeerplaatsen!?

    Natuurlijk dient het uitbreiden van de parkeertijden slechts een doel en dat is het opvullen van het begrotingstekort veroorzaakt door deze en soortgelijke flopprojecten die u en uw collega’s ieder jaar straffeloos mogen uitvoeren.

    Met vriendelijke groet,

    Marc

  9. Ferry zegt:

    Het is weer zo’n typisch gevalletje van bestuurlijke incompetentie. Nederland zit vol met incompetente ambtenaren die jaarlijks miljoenen dan wel honderden miljoenen over de balk smijten aan tal van projecten.

    Soms willen ze maar al te graag een stempel op drukken, andere keren dringen ze eigen voorkeuren op aan de burgers en op weer andere momenten stemmen ze in met ondoordachte plannen.

    Het vreemde is dat de heren op het pluche er vaker niet dan wel op afgerekend worden. Neem de heer Hamming in Tilburg. Drijvende kracht achter een groot aantal mislukkingen. Die wordt nog beloond met een burgemeesterspost ook.

    Of neem de heren en dames in het bestuur van de NS met die blamerende Fyra, die al maanden goed getest had moeten zijn. En dan de problemen nogal algemeen afdoen als ”wennen aan nieuwe situatie, nieuwe partners (Belgen)”. Het is simpelweg prutwerk waar niemand verantwoordelijkheid voor neemt en niemand weg moet.

    Of neem Gerrit Zalm die een jaar lang geen enkele conclusie verbindt aan de praktijken bij de DSB (die 750.000 waren waarschijnlijk de reden), nog aan mooipraterij doet in programma Buitenhof over de bank en vervolgens beloond wordt met een post bij de ABN. Het stempel onbetrouwbaar/incompetent staat zowat op zn voorhoofd gedrukt, maar ach dat deert besturend Nederland niet. Zijn collega bij de VVD, Frank de Grave, die moet zon post eerder krijgen. Die ging na fundamentele verschillen tenminste na twee maanden weg bij de oplichtersclub.

  10. Jan zegt:

    Henk Beerten,

    Staan alle automaten wel goed geplaatst? volgens mij staat er automaten bij waar het zonnepaneel op het Noorden is gericht….

  11. Dio zegt:

    Beste Henk,

    ik begrijp dat u zich tussen de wal en het schip voelt. De leveranciers lieten op zich wachten, oude contracten verliepen, het budget is beperkt, het nieuwe pinnen begint, er is gelogen door de producent en ondertussen is niemand blij met de nieuwe palen.

    Wellicht heeft u een foutje gemaakt door niet uitgebreid te testen en wellicht heeft u geen contract gemaakt met de leverancier dat bij slecht werkende producten u uw geld terugkreeg als het bonnetje er nog maar was.

    Ik roep dan ook niet mee op tot uw aftreden en wil alleen maar boe-roepen. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe dit opgelost kan worden. Ik begrijp dat er gerechtelijke procedures lopen tegen Taxameter en/of Parkeon, maar ik neem aan dat deze enkel voor inkomstenderving gestart zijn. En dat terwijl de paal een gedrocht is dat in zijn beste vorm nog net acceptabel is.

    Is het mogelijk om andere aanbieders (Schmit bijvoorbeeld) weer in het gesprek te betrekken en de huidige palen retour te sturen wegens contractbreuk?

    Ik zou het fijn vinden als u op de volgende facebook-pagina tekst en uitleg wilt geven. Ik zal er voor waken dat het geen persoonlijke aanval op uw persoon wordt. Daar schiet niemand iets mee op.

    https://www.facebook.com/WegMetDeCitypal

    Met vriendelijke groeten,
    Dio

  12. Dio zegt:

    ps.
    Alinea 3 “ik wil NIET alleen maar boe-roepen”.

  13. Marc zegt:

    Geachte heer Beerten,

    Kunt u er meteen voor zorgen dat de communicatie voor aangepaste parkeertijden correct wordt uitgevoerd. Bij binnenkomst in Nijmegen stond kort geleden bij de waalbrug een groot spandoek waarin aangekondigd werd dat vanaf 14 januari er betaald moet worden tussen 09:00 en 23:00, tot mijn verbazing hoorde ik gisteren op omroep Gelderland dat dit per 7 januari ingevoerd is. En ja ik heb gisteren geen kaartje gekocht, wat een geluk dat ik geen bekeuring heb gehad. Natuurlijk omdat er in de aanloop ‘soepeltjes’ wordt gehandhaafd.

    Als het blijkbaar zoveel moeite kost om hier eenduidige berichtgeving over te realiseren dan snap ik helemaal waarom het zo’n bende is.

    Sterkte!

Schrijf een reactie