Van OV strip naar OV chip

Over een half jaar kunnen we in heel Nederland alleen nog met de OV-chipkaart reizen in het openbaar vervoer. De weg naar dit moment is lang geleden ingeslagen. Toch lijkt het er op dat de lange aanloop voor de Stadsregio ArnhemNijmegen niet lang genoeg is geweest om op 18 november aanstaande zonder zorgen op het nieuwe systeem over te stappen. Er klinken nog steeds verwijten over de informatie aan de reizigers en sommige mensen zien onwil om technische problemen op te lossen. In de gemeenteraad van woensdag 15 september werd er heftig over gediscussieerd.

Een specifiek Nijmeegs probleem is dat de zones voor het reizen met de strippenkaart in een aantal delen van de stad vrij groot zijn. Een rit vanaf het centrum richting het MaasWaalkanaal kost bijvoorbeeld slechts 2 strippen. Met de OV-chipkaart betaalt de reiziger per kilometer en dan gaat de prijs voor dit soort lange ritten omhoog. Wat in Nijmegen ook niet voordelig uitpakt is dat bij ons vrijwel alle lijnen ook Centraal Station en het centrum aandoen. Dat maakt een busrit vaak langer en met de ov-chip betaal je ook voor deze ‘omrijkilometers’.

Een mogelijke oplossing is dat we het lijnennet aanpassen zodat de routes korter worden. Dat kan natuurlijk, maar het gevolg is dat de bereikbaarheid van het OV in sommige delen van de stad minder goed wordt. Ik vind het belangrijk dat mensen binnen een redelijke afstand van hun woning op de bus kunnen stappen. Het zal niet eenvoudig zijn om buslijnen te verleggen zonder dat dit onrust veroorzaakt in de wijk. De SP liet woensdag al weten dat het lijnennet prima is en niet moet worden veranderd.

Er wordt ook gesuggereerd om de reisafstand hemelsbreed te meten en die afstand te betalen. Dat klinkt logisch. Maar als je dit systeem toepast zonder de kilometerprijs te verhogen zal de opbrengst voor de busmaatschappij lager uitvallen en moet de gemeente Nijmegen of Stadsregio extra geld bij te leggen om dit inkomstenverlies te compenseren. Dat gaat al snel om tonnen per jaar, geld dat uiteindelijk toch weer uit de portemonnaie van ons allemaal komt.

Alle opties moeten we nog goed bestuderen en met de Stadsregio bespreken maar gezien de geschetste dilemma’s wil ik op voorhand niet al te hoge verwachtingen wekken.