De Citadel: Mooi plan roept vragen op

‘Het nieuwe centrum van de Waalsprong’. Een klein, echt stadje. Een spiegel van de oude Nijmeegse binnenstad, in een moderne jasje. Het masterplan ziet er prachtig uit, maar roept ook vragen op. Om de Citadel echt tot een succes te maken, zijn volgens D66 bij de invulling andere keuzes noodzakelijk. Wat ons betreft gaat de Citadel niet concurreren met de binnenstad en bestaande kantoorlocaties, maar creëren we een uniek cultureel hart.

De tekeningen en artist impressions van de Citadel tonen een aantrekkelijk en modern stedelijk beeld. Geen vinexachtige opzet met een groot en lelijk winkelcentrum, maar een bewuste en doordachte keuze van een kleine stad met een verwijzing naar de plattegrond van middeleeuwse steden. Met aandacht voor voldoende groen en 5000 ondergrondse parkeerplaatsen is dit een plan met allure.

In het masterplan wordt ook duidelijk dat men in de Citadel allerlei functies probeert te combineren. Er komen 2500 woningen, 30 duizend m2 maatschappelijke voorzieningen, 20 duizend m² winkels, 10 duizend m² grootschalige detailhandel en 65 duizend m² kantoren. Zo’n combinatie van functies zorgt voor veel levendigheid. Maar het brengt ook risico’s met zich mee.

Een groot risico is dat de geplande winkels de binnenstad van Nijmegen gaan bedreigen. De winkels zijn bedoeld voor alle bewoners van de Waalsprong. Op het mooi geschetste plaatje zien we echter winkels als Zara en de HEMA. Ook de geplande grootschalige detailhandel lijkt ons op deze plek minder gewenst. Binnen de Stadsregio wordt immers al langer gediscussieerd over een concentratie hiervan bij Ressen. En met de huidige leegstand van 12% (cijfers 2008) is het ook zeer de vraag of de 65 duizend m² kantoren nodig zijn. Om nog maar niet te spreken over de verkeersdrukte die zulke plannen met zich meebrengen.

De vraag is of deze focus voor de Citadel wel goed is. Door zo sterk in te zetten op functies die de binnenstad van Nijmegen al heeft ontstaat directe concurrentie op hemelsbreed enkele honderden meters afstand. Daarom zou wat ons betreft cultuur de belangrijkste aantrekkingskracht van de Citadel moeten worden. Gecombineerd met winkel- en horecavoorzieningen voor de bewoners van het Waalsprong gebied.

De Citadel ligt op een historische plek. De laatste jaren heeft Burgemeester De Graaf met succes de bevrijding van Nijmegen weer in de publieke belangstelling gebracht. Dat biedt kansen! Met een goede samenwerking en afstemming met het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek en het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon kunnen we een uniek museum creëren. Bovendien hebben we in Nijmegen een aantal kleinere musea die hier in een nieuw en aansprekend gebouw de krachten zouden kunnen bundelen. De Citadel als bruisend kunst- en cultureel kwartier!

Kortom, D66 omarmt de ambities van het masterplan, maar pleit voor een slimmere invulling. De Citadel moet geen concurrent worden van andere delen van de stad. We hebben nu de kans om iets unieks te creëren. Een aanvulling van onze mooie stad. Laten we die kans niet verspelen.